måndag 12 maj 2014

Gubbjävel

Jag var på samkväm i helgen med folk jag känner + folk jag bara är bekant med. Det var trevligt på många sätt, men en sak som störde mig var när någon tog upp det stundande/pågående EU-parlamentsvalet. Denne någon sa något i stil med "Ska ni rösta i valet då?". Här spetsade jag öronen (då frågan inte var riktad mot mig egentligen) och en kvinna i 30-årsåldern två platser ifrån mig sa "Jamen vad ska man rösta på då?"

Här såg jag min chans att värva en väljare till F! så jag mer eller mindre skrek till henne och de andra "Rösta på F!!!!":D :D :D Vi hade kunnat ha en bra diskussion om varför F! är så bäst, om det inte vore för kvinnans pappa, en vit, heterosexuell gubbe i 60-årsåldern, som avfärdade mitt uttalande med något i stil med "Men de är ju bara ett enfrågeparti så det är inte ens lönt att bry sig om dem". Jag såg rött. Jag gav honom min bästa crazy bitch-blick och gapade något om att jämställdhet minsann inte är "en fråga", utan att det genomsyrar allt i våra liv ffs!!!!!! DÖ GUBBJÄVEELLLL!!!! (den sista biten sa jag kanske inte, men nog fan tänkte jag det iaf) Gubbjäveln skrockade lite i bästa såja-lilla-gumman-stil och började sedan prata med någon annan om något annat.

Jaja, skit samma, jag behöver inte övertyga en gubbjävel om att feminism is the shit, men det som verkligen störde mig var att jag inte fick en chans att diskutera det hela med hans dotter, den mycket vettiga och trevliga 30-åriga kvinnan. Fan ta alla gubbar som hijackar samtal!
Hur som helst, den här feministen får väl trava vidare och försöka diskutera feminism med vettigare personer...

Må Gudrun vara med er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar