måndag 19 maj 2014

Män och deras jävla "behov"

Fanny skrev igår om sitt behov av att vara en hel människa, att inte ständigt behöva förhålla sig till hur män ser henne som en sexuell varelse (ett objekt) när hon rör sig i miljöer där män förekommer. Hon vill inte behöva vara avvisande mot män för att de inte ska se henne som potentiell romantisk/sexuell partner, utan som människa, kort och gott. Hon skriver: ”Idag behöver jag ofta vara det, för många män betraktar mig först och främst som en könsvarelse som ska bedömas som kvinna, som föremål för heterosexuell praktik, snarare än som en människa. När jag placeras i detta fack som könsvarelse blir jag obekväm, jag blir självmedveten, och det tycker jag inte om.”

Och jag blir sååå trött, för jag känner precis igen mig. Nu menar jag inte att jag är så jävla snygg och sexig att folk blir tända på mig var jag än går (snarare det motsatta, då jag inte är normativt snygg), men att aldrig kunna känna sig fredad när man rör sig bland män, det är fan vardag för kvinns! Precis som Fanny skriver känner jag mig obekväm, självmedveten och illa till mods när jag befinner mig på samma ställe som (okända) män. När jag åker spårvagn en sommardag och har på mig ett lite urringat linne för att det är varmt (det behöver inte ens vara ett urringat linne, det kan vara en helt vanlig jävla t-shirt). BOOM! Äcklig gammal gubbe glor på mina bröst under HELA resan. När jag väntar på spårvagnen på natten efter att ha umgåtts med någon vän. BOOM! Random snubbe jag aldrig träffat förut kommer fram till mig och börjar prata. När jag sitter på spårvagnen och läser på min mobil, på väg hem från jobbet på eftermiddagen. BOOM! Skum medelålders snubbe kommer fram, börjar prata med mig om att han är hyfsat nyanländ från x-land och vill lära känna mig så att vi kan gifta oss och skaffa barn tillsammans. Han tar mig upprepade gånger på benet och kramar/kindpussar mig. När jag precis beställt en drink i baren på en klubb och vänder mig om för att gå tillbaka till mina vänner. BOOM! Random kille kommer mot mig, stoppar ner sin hand i min klyfta och gräver runt, utan att ens säga hej först. WTF?!?!?!?!?!!?!
VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MÄN?!?!?!?!?!

Detta är bara ett axplock av alla mänrelaterade incidenter jag har varit med om hittills i mitt 26-åriga liv. Jag blir äcklad och trött när jag inser att jag kommer vara med om så många fler. Hur beter jag mig i sådana här situationer då? Ibland går jag in i mig själv, läser en bok/pillar med mobilen, lyssnar på musik, korsar armarna över bröstet, krymper ihop för att bli så osynlig som möjligt, vänder mig bort, ignorerar männen omkring mig. Det hjälper inte, de ser mig ändå. Hur mycket jag än försöker kan jag inte bli osynlig för männen. Ibland försöker jag vara trevlig, för jag kan ju inte vara fördomsfull och bara anta att de är skumma snubbar som i värsta fall vill våldta mig, i bästa fall nöjer sig med att glo på min kropp. Det hjälper inte heller. Jag har upptäckt att nästan alla gånger jag ger en man uppmärksamhet blir det att jag ”give an inch, they take a mile” (eller på svenska: jag ger dem lillfingret, de tar hela handen).

Jag sitter och funderar nu över i vilka situationer och relationer med män som jag känner mig hyfsat bekväm, som jag känner mig som en människa i första hand. Jag har ca 6 st ganska nära manliga vänner. 5 av dem är i ett fast, långvarigt, monogamt förhållande. 3 av de 5 är ihop/gifta med mina bästa kvinnliga vänner. Den enda singelkillen har jag känt och varit kompis med i 14 år (vi gick i samma högstadieklass). Jag känner mig som sagt hyfsat bekväm med dessa män. Utöver dessa finns det bara ett fåtal fler män som jag känner mig lika bekväm med: min bror, min ingifta farbror, min farfar, min pappa, min ena bästis pappa och mina två hankatter.

Vad är det då med dessa män som gör att jag för det mesta kan känna mig som en människa? Det är att jag inte är tillgänglig som sexuellt objekt för dem (åtminstone inte i icke perverterade, moraliskt tvetydiga sammanhang). Vi kan ha det trevligt (eller otrevligt) med varandra utan att jag ska behöva ha deras sexuella ”behov” i bakhuvudet. Jag kan slappna av lite, bara vara en människa med andra människor, och inte hela tiden oroa mig för vad som ska hända i vår relation till varandra. För annars när man umgås/vistas med män så är det ofta som Fanny skriver:

”Många män börjar förvänta sig saker av en om en är alltför vänlig mot dem, och får de inte det klagar de över att de blivit ”friendzonade” eller blir i alla fall besvikna och vill inte ha någon relation alls längre, eftersom de inte etablerade en relation med en som människa utan som potentiellt föremål för sina heterosexuella praktiker. Detta gör att det är väldigt jobbigt att förhålla sig till många män. En känner ofta att en är skyldig dem saker, och en känner ofta att de inte värderar en som person utan som kvinna, vilket i sin tur gör att en agerar som kvinna gentemot dem.”

Så vad ska jag och alla andra ofredade kvinns ta oss till? Borde jag sluta åka spårvagn, vara ute sent med vänner, gå på klubbar, gå till jobbet? Eller borde män ta och köra upp sitt jävla sexuella ”behov” nånstans och bara lämna oss ifred? Bara låta oss få vara människor med egna behov som att ha ett socialt liv, ha ett jobb, ha lätta kläder när vi dör av värmeslag, ha en skönt ostörd spårvagnstur? Jag röstar, konstigt nog, på det senare alternativet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar